
Fra Radio Hansen over Expert til Punkt 1: Kendt butik i Give får nyt navn
Foto: I 2008 gik disse tre friske lokale gutter sammen om at købe butikken 'Radio Hansen' i Give - og skiftede ved den anledning navn til Expert Give. 22. september får butikken så igen et nyt navn, idet Lennart Hansen, Jacob Dahl og Martin Tirsgaard fremover er indehavere af Punkt1. Foto: Jim Hoff
Gennem mange år har borgerne i Give og omegn kendt radio- og tv-butikken på Torvet 3 i Give som ’Radio Hansen’ frem til 2008, hvor butikken i forbindelse med et ejerskifte blev til Expert Give. I 2015 blev der så koblet et Punkt 1 på navnet, og nu her i 2025 bliver Expert-navnet så fjernet fra butiksnavnet.
Af Jim Hoff – jimhoff@voreslokalavis.dk
GIVE: Borgerne i Give og omegn samt de mange andre gode kunder, der handler i Punkt 1/Expert i Give, skal fra den 1. september øve sig i at spare lidt på bogstaverne, idet butikken denne dag skifter navn til Punkt 1. Altså ikke den store radikale ændring, men trods alt noget, folk nok lige skal vænne sig til – ligesom dengang Tunnellen skiftede navn til Spor 3 – uden på nogen måde at sammenligne de to erhverv.
Men hvorfor sker dette navneskifte så?
Først og fremmest sker det på et demokratisk grundlag og via en topstyret beslutning, for det er således, at navneskiftet sker efter en enstemmig afstemning, hvor franchisetagerne besluttede, at kæderne lægges sammen under Punkt1-brandet. Målet er at styrke kæden, følge med udviklingen i branchen og gøre livet mere enkelt for kunderne.
Martin Tirsgaard, der sammen med Jacob Hansen og Lennart Hansen ejer butikken i Give, kalder sammensmeltningen af de to navne til ét for "et nyt kapitel – både for os og vores kunder."
- Udviklingen i elektronikbranchen går stærkt i disse år, og for at stå stærkest muligt besluttede ledelse og franchisetagere i de danske Expert- og Punkt1-butikker torsdag den 22. maj at samle sig under ét navn og brand: Punkt1, fortæller Martin Tirsgaard, der sammen med sine makkere Lennart Hansen og Jacob Dahl overtog butikken i 2008 efter daværende indehaver Poul Hansen.
Lang og god historik i Give
Et kig i historiebøgerne viser, at Poul Hansen, der selv var udlært i butikken, i 1974 havde overtaget butikken efter sin desværre alt for tidligt afdøde far, og Poul kørte butikken under navnet ’Radio Hansen’ frem til 2008. Her var det tre af hans gode folk, der gik ind og overtog ejerskabet, de førnævnte Martin Tirsgaard, Lennart Hansen og Jacob Hansen, som alle var udlært hos Poul Hansen i butikken.
Denne stærke trio af gode lokale gutter overtog butikken og kørte den videre med samme høje serviceniveau, og med blikket rettet mod fremtiden skiftede trioen navn til Expert Give, hvor man også opgraderede sortimentet på hylderne i butikken.
Punkt1 kom til Give i 2015 I 2015 på selveste arbejdernes kampdag, nemlig 1. maj, kom der så en ny opgradering af butikken, idet de 3 indehavere af Expert i Give blev indehavere af en bank, eller i hvert fald af den karakteristiske kongeblå bygning på Torvet i Give, der tidligere husede Sydbank.
Ikke fordi de tre herrer har tænkt sig at drive bankvirksomhed ved siden af Expert-gesjæften, men fordi de med opkøbet af denne bygning nu fik mulighed for at realisere en gammel drøm om at blive forenet med Expert-kædens faste makker, hvidevarekæden Punkt1.
Og nu kigger butikken og Martin, Jacob og Lennart så ind i en ny udvikling, når butikken fra 22. september 2025 kan nøjes med at hænge et skilt op på butikkens facader, hvor der fremover kun står Punkt1.
Når vi når hen midt i september 2025, er rammen sat for et nyt butiksnavn, idet Punkt1/Expert i Give kommer til at hedde Punkt1. Her ser vi de 3 indehavere; Lennart Hansen, Jacob Hansen og Martin Tirsgaard. Foto: Jim Hoff
Det stærke lokale udgangspunkt bevares
Hvis vi kigger på de tre herrer, der i dag ejer det kommende Punkt1, så har de netop her i 2025 tilsammen 100 års erfaring i branchen. Lennart med 38 år, Martin med 36 år og Jacob med 26 år. Det er med andre ord en rutineret og kompetent trio, der nu hilser det nye navn velkommen.
- Vi er da stolte af at være med til at bringe udviklingen til Give – uden at gå på kompromis med det lokale. Vi er her stadig – og vi bliver her. Vi har altid lagt vægt på ærlighed, nærhed og personlig betjening, og det ændrer sig ikke. Vi er stolte af vores historie og stolte af vores kunder, som har fulgt os i generationer. Nu glæder vi os til næste kapitel – med et nyt skilt, men det samme stærke fundament, siger Martin Tirsgaard og tilføjer.
– Det er kun facaden, der ændrer sig. Indenfor er vi stadig de samme tre lokale ejere, og vi driver stadig den samme butik, som folk kender og stoler på. Vi har ligget her på adressen siden 1974, så det er flere generationer af kunder, vi møder hver dag. Den kontinuitet og det lokale kendskab forsvinder ikke – tværtimod bliver vi nu en del af et stærkere fællesskab, tilføjer han.
Punkt1 bliver rustet til vækst og øget tryk på markedsføringen
Simon Fröhlich, der er direktøren bag Expert- og Punkt1-kæderne, mener, at timingen for sammenlægningen er helt rigtig i forhold til udviklingen i branchen.
- Der har været en voldsom udvikling i både elektronik- og hvidevarebranchen igennem især de seneste 10 år, hvor produkterne er blevet langt mere integrerede med wi-fi i husholdningsprodukter og udviklingen af Smart Home-teknologi. Samtidig tilbyder de fleste af vores butikker allerede nu både elektronik og hvidevarer, og derfor er det ikke længere relevant med to separate brands. Så det her er et helt naturligt next step, pointerer Fröhlich.
Oplagt at køre videre under Punkt1-brandet
Han ser frem til de øgede vækstmuligheder.
- Vi har en klar ambition om at vækste kæden, og derfor har vi nu fuld fokus på at styrke Punkt1-brandet. Alle markedsanalyser peger på, at Punkt1 er det mest anerkendte blandt danske forbrugere, ligesom der er flest Punkt1-butikker i Danmark. Derfor er det oplagt at køre videre under Punkt1-brandet, og vi kan nu samle markedsførings- og medietrykket omkring ét brand.
Simon Frølich fremhæver også det nordiske ejerskab bag Expert- og Punkt1-kæderne.
- Det kan vi udnytte i meget højere grad nu, hvor vi bliver samlet i Punkt1. Vi er beviseligt blandt de bedste til at fastholde vores kunder, når de først har handlet hos os – og det har vi slet ikke pralet nok af, lyder det fra Punkt1-direktøren.
Der er alligevel sket en hel del i bymidten, siden Radio Hansen blev en del af bylilledet. Arkivfoto