Læserbrev: En styrket Musik- og Kulturskole i hele kommunen
Foto:Britta Bitsch (F),medlem af byrådet i Vejle skriver her et læserbrev om kommunens Musik- og Kulturskole. Privatfoto
Redaktionen har modtaget nedenstående læserbrev fra byrådsmedlem Britta Bitsch (F), Hvesager 47, 7300 Jelling
LÆSERBREV: Musik- og Kulturskolen spiller en afgørende rolle for børns kreative udfoldelse, trivsel og lokale fællesskab i Vejle Kommune. Med skolens kommende flytning til Kulturhuset på Willy Sørensens Plads, opstår der nye muligheder for at styrke skolens rolle og sikre, at alle børn får adgang til inspirerende undervisningstilbud og kreative fællesskaber. Men det skal ikke blot være for børn i Vejle by.
Vi har tidligere haft stærke og lokalt velfunderede musikskoler i alle centerbyerne. Det tilbud skal vi arbejde på at få igen.
Musik- og kulturskolens tilbud skal således være tilgængelige for børn i hele kommunen uanset bopæl. Det kræver, at undervisning og aktiviteter flyttes tættere på børnene. Det kan fx ske ved at:
· Anvende lokale skoler og musiklokaler i byer og landsbyer som undervisningssteder
· Samarbejde med folkeskoler og dagtilbud om fælles projekter og valgfag
· Tilbyde digitale undervisningsmuligheder, hvor afstanden er en barriere
· Udforme fleksible undervisningsforløb, der passer ind i børns hverdag
· Udnytte skolernes musiklokaler til øvelokale for orkestre som hører til i musikskolen
Fælles oplevelser gennem musik, dans, teater og billedkunst fremmer inklusion og styrker fællesskabet på tværs af skole, alder og baggrund. Deltagelse i musik- og kulturskole aktiviteter styrker børns sociale færdigheder, selvtillid og generelle trivsel.
En stærk Musik- og Kulturskole vil således bidrage til et sundt, kreativt og engageret lokalsamfund, hvor børn lærer at samarbejde og udtrykke sig. Det åbner for samarbejde på tværs af kulturområdet og skaber et naturligt samlingspunkt for lokalområdets børn og familier.
En vigtig og lidt overset ressource er de mange engagerede lokale musikere, kunstnere, foreninger og kulturaktører. Ved at inddrage dem som undervisere, gæstelærere og samarbejdspartnere kan undervisningen gøres mere levende og relevant. Skolen kan desuden samarbejde med lokale spillesteder og foreninger om koncerter, workshops og fællesprojekter, så børn oplever at være en del af et levende kulturliv.
Lad vores børn og unge være med til at øge det lokale kulturliv og give os fælles kulturoplevelser.
















































