Læserbrev: Energiparken mellem Thyregod og Give – JA TAK

Redaktionen har modtaget nedenstående læserbrev angående Energipark Give fra Knud Pedersen, Kollemortenvej 90.

LÆSERBREV: I den senere tid har der været flere læserbreve i Vores LokalAvis angående ”Danmarks nye industri- og erhvervspark”, og der har været omdelt en lille pamflet indeholdende holdninger til energiparken.

Der er megen ”snak”, men når man skal tage stilling, så skal det være på et oplyst grundlag og ikke på løs snak og rygter.

Min uddannelse ved Aarhus Universitet som Cand.scient. med speciale i hydrogeologi og arbejdet med grundvand i hele mit arbejdsliv gør, at jeg må korrigere visse udtalelser omkring grundvandet og de projekterede anlæg, især biogasanlæggets skadelige påvirkning af grundvandet.

GRUNDVAND

Området omkring Thyregod -Tinnet Krat er at betragte som grundvandsdannende opland for flere regionale grundvandsmagasiner, som ligger ret overfladenært omkring Thyregod, men som dykker mod vest og ligger i betydelig dybde i Vestjylland.

Da jeg var ansat hos ingeniørfirmaet I Krüger og var med til at bygge Brande nye vandværk, kunne vi konstatere, at vandstanden steg i Brande vandværks gamle boringer ca. 14 dage efter, at det regnede i området mellem Thyregod og Tinnet Krat. Der er således direkte kontakt til grundvandsmagasinerne, som man burde gøre alt for at beskytte.

Det er fra disse magasiner, at mange lokale private ejendomme, fællesprivate vandværker samt fødevareindustrier henter deres vand.

Her er jeg enig med holdningen i den omdelte pamflet om at beskytte grundvandet, men det er beskrevet på et forkert grundlag.

Biogasanlægget vil ikke forurene grundvandet, tværtimod. Det er derimod de kemiske midler, som sprøjtes ud over landbrugsarealerne, og hvor de fluorholdige stoffer TFA, som indgår i mange sprøjtemidler, er de værste, idet de ikke nedbrydes i naturen, men hobes op i dyr, mennesker og planter, og hvor vi ikke kender langtidsvirkningen på os mennesker.

Meningen med biogasanlægget er at producere græsprotein fra græsafgrøder, som dyrkes økologisk. Ikke kun lige i området omkring energiparken Give-Thyregod men videre omkring hos de landmænd som vil levere græs til anlægget. Efter behandling i biogasanlægget, hvor der, som navnet siger, produceres biogas, kan restproduktet leveres tilbage til landmændene som jordforbedring. Hermed nedbringes deres CO2 aftryk og CO2 afgiften reduceres tilsvarende. Ved den økologiske græsproduktion fjernes fremadrettet de skadelige kemiske stoffer fra sprøjtemidlerne.

Ved de grønne trepartsforhandlinger er det netop hensigten at udtage grundvandsdannende arealer fra den konventionelle landbrugsdrift, som anvender sprøjtemidler

Samtidig spares der CO2 på transporten af foder fra oversøiske lande, som kan nedbringes.

Fortidens synder kan vi dog ikke gøre noget ved.

LUGTGENER

Med hensyn til lugtgenerne fra biogasanlægget, så har forskning (PEAK projektet) udført i samarbejde mellem Aarhus Universitet og Landbrugets forsøgsstation i Foulum vist, at lugtgenerne kan fjernes (ref.:  lektor Michael Wegener Kofod fra Aarhus Universitets Institut for Bio- og Kemiteknologi) ved en moderne sensorteknologi.

I tilfælde af driftsforstyrrelser kan der selvfølgelig forekomme udslip, men på landet har der altid været perioder med lugtgener, f.eks. når der blev kørt gylle ud eller når kyllingehusene skulle renses. Lugtene fra biogasanlæg rundt om i landet skyldes måske forældede anlæg eller dårligt drevne anlæg.

Ny forskning viser som nævnt, at det kan lade sig gøre at fjerne lugtgenerne.

TRAFIKSTØJ

Der tales også meget om, hvad de mange lastbiler (ca. 200 pr dag) til biogasanlægget vil betyde for beboerne i Dørken.

Går man ind på Vejle Kommunes hjemmeside og søger på trafiktællinger, henvises man til Vejdirektoratets hjemmeside (https://vej08.vd.dk/komse/nytui/komse/komSe.html?noegle=4957120452). Her kan man se trafiktællinger for Vejle kommune. Mellem Give og Thyregod, altså gennem Dørken kørte der i 2020 pr. dag 6058 biler, hvoraf 872 var lastbiler. I 2022 var tallene steget til 7077 biler, hvoraf 899 var lastbiler.

Man kan således se at trafikken stiger med ca. 500 biler pr. døgn pr. år, men kun en mindre stigning på lastbiler.

I 2026 vil trafikken skønsmæssigt således stige med 2000 mere, så vi når op på knap 10.000 biler pr døgn, hvoraf ca. 1000 vil være lastbiler.

De ca. 200 lastbiler til biogasanlægget, hvoraf nok ikke alle vil skulle gennem Dørken, vil således ikke gøre den store forskel.

Jeg kan godt forstå frustrationen over den stigende trafikstøj, men det vil nok betyde meget mere, hvis der kom en støjsvag vejbelægning på vejen gennem Dørken, eller at Hærvejsmotorvejen videreføres fra Give mod Viborg.

GRØN ENERGI, ELLER?

At vi har sagt ja tak til Eurowinds tilbud om at overtage vores ejendom, har intet at gøre med min holdning til projektet og dette læserbrev, for jeg synes, man skal tænke over, hvor vi skal have vores strøm/energi fra. Skal det være grøn energi som fra projektet, eller skal det være fra naturgas fra Rusland eller fra atomenergi i Tyskland

Vi bruger alle mere og mere strøm. Give og Thyregods industrier kræver stadig mere og mere strøm i takt med udviklingen, ligesom man fremover kræver fjernvarme i bysamfundene. Derfor bliver vi nødt til at være med på den grønne omstilling.

Der har altid været protester mod udvikling, både omkring havne, industrier, jernbaner og motorveje f.eks. som nu motorvejen fra Haderslev til Give og videre til Viborg, men når vi drøfter den energipark, som Vejle kommune har udlagt, og som berører os her i omegnen, skal det være på et sagligt og oplyst grundlag.