Nyt fra skolejournalisterne: Fokusuge om Nordiske Lande på Thyregod Skole

Foto:I uge 39 arbejdede eleverne fra 0.-9. klasse på Thyregod Skole med emnet Nordiske Lande på tværs af klasserne. Privatfoto

I Vores LokalAvis’ koncept ’skolejournalister’ kan elever på områdets skoler komme til orde i forbindelse med events, sjove begivenheder og temauger på deres skole. I denne ombæring er det 4 elever fra 9.A på Thyregod Skole, der er klar med en artikel om skolens Fokusuge om Nordiske Lande.

Skrevet af: Emma Byskov, Lærke Laursen, Polina Rak & Silja Olesen - elever i 9.a på Thyregod Skole

SKOLEJOURNALISTER: På Thyregod Skole er det ved at være tid til skoleårets første fokusuge, som denne gang har omhandlet “Nordiske lande”. Det har været en spændende uge med anderledes og kreativ undervisning for alle elever blandet på tværs af 0.-9. årgang, der har samarbejdet hele ugen igennem.

Udstilling for forældrene

De diverse aktiviteter, som nævnes senere, har været fordelt ud på værksteder, hvor man i sin blandede gruppe, store og små, hver dag i 5 timer har oplevet, hvad et nyt land har at byde på. Hertil er der blevet fremstillet flotte, opfindsomme produkter, som alle endte med at blive udstillet for elevernes forældre, der var inviteret fredag ved middagstid, da emneugen var omme.

På den måde får forældrene indsigt i, hvad deres børn har gået rundt og haft det sjovt med at lave i skolen den pågældende atypiske uge.

Om fredagen kunne elevernes forældre kigge forbi og se, hvad det var deres børn havde arbejdet med hen over fokus-ugen. Privatfoto

Kreative aktiviteter på tværs af Norden

Går turen til Grønland, skal der læres at synge “Mester Jakob” på grønlandsk, som ender med fællessang fredag. Efterfølgende skal der ses dokumentarfilm, og der skal produceres fine grønlandske armbånd samt en planche-bog.

Var man derimod på besøg i Sverige, skulle man forsøge at skabe infoplakater, mini skuespil samt tableauer af Astrid Lindgren og hendes fortællinger. Her blev ovenikøbet også fejret svensk midsommer ved klip-og-klistre af papirblomsterkranse.

På vores Norge-værksted var det historieskrivning om landet og at se en gammel norsk tegnefilm, der bragte eleverne sammen og smil på læberne.

Der var masser af klippe-klistreopgaver til eleverne, der rigtigt kunne folde deres kreative sider ud. Privatfoto

God og rar afveksling fra den normale undervisning.

I Island er der blevet lavet alt fra bagning af islandskinspireret rug- og fladbrød til konstruering af plakater om seværdigheder, og til sidst blev der lært alt om Island og dets sprog, eksempelvis gennem YouTube-videoer, sanglege mm.

Her er nogle udsagn om ugen fra to elever fra 1. og 7. klasse:

Ulver - elev i 1. klasse fortæller, at ugen især var hyggelig, fordi man fik et større kendskab til nærliggende lande, deres sprog og kultur.

Nellie - elev i 7. klasse tilføjer oveni, at det har været sjovt at lære folk fra andre klasser at kende, samt skabe et større fællesskab og venskab på tværs af årgange.

Uanset hvordan har fokusugen i hvert fald været en rar og ikke mindst underholdende afveksling fra skolehverdagen.

 

Uden mad og drikke duer helten ikke - så der var selvfølgelig en masse mundgodter til eleverne hen over ugen. Privatfoto

Gad nok vide, hvilket land vi her arbejder med? Kunne det være vores norske venner, der her er i fokus? Privatfoto