Vild læringsstil: Givskud Skole brugte Løveparken som undervisningsplatform 

Der er flere måder at gå på skole, og mon ikke eleverne i Givskud Skole i uge 19 følte sig ganske begunstigede, da de indtog Givskud Zoo og brugte de inspirerende omgivelser som klasse- og læringsrum. 

Af Jim Hoff & Anna Clausen jimhoff@voreslokalavis.dk  

DET GODE SKOLELIV: Det er på alle måder ganske naturligt, at skolen i Givskud udnytter de muligheder, der ligger i et tæt samarbejde med Givskud Zoo – Zootopia i forhold til at give eleverne ny og inspirerende undervisning.  

Det er ved at blive en god fast tradition på skolen, at eleverne nogle gange om året bruger den nærliggende dyrepark som “klasselokale”, og både elever og lærere/pædagoger elsker det glimrende tiltag.  

Vi har modtaget denne fine rapport fra lærer Anna Clausen, der her beretter om de 3 dage, eleverne var på visit i Løveparken, som man kalder Givskud Zoo på lokalsprog:  

 

Alle mand klar! Så er der afgang til Danmarks "vildeste" klasseværelse. Privatfoto

Både faglig og social fokus 

Hele Givskudsafdelingen har været i zoo mandag-onsdag i uge 19. Der har været fokus på både det faglige og sociale. Både på holdniveau og på tværs af aldre. 

Dagen starter hjemme på skolen, hvor vi har morgensang med fokus på dyreunger. 

Vi går i zoo til klokken 9.00, hvor vi spiser lillemad og holder lille pause 

Derefter er der klasse aktiviteter fra 9.30-11.00: 

Der er blevet lavet faktabøger om parkens dyr. Først var børnene med de voksne rundt og lære, hvor og hvordan man kan finde information om de forskellige dyr. Efterfølgende skulle de så i mindre grupper selv vælge et dyr, som de skulle lave en fakta bog om med tekst og billeder. 

 

Verdens sejeste klasseværelse: Under maven på en Brontosaurus. Det er bare noget der rykker. Privatfoto

Undervist af parkens formidlere 

De store har arbejdet med sandsynlighed og statistik ud fra tal og info om parkens gæster og dyr. 

Der har også været forskellige dansk- og matematik løb, hvor dyr indgår. 
En af dagene har vi fået undervisning af parkens formidlere, de små har hørt om far, mor og dyreungerne, 2.-4. klasse var inde ved løverne og finde spor efter dem. 5.-6. årgang lærte om ulvene og deres indtog i Danmark. 

Efter den store pause har der været fælles aktiviteter 

 

 Børnene modtog god og spændende undervisning fra personalet i Givskod Zoo. Privatfoto

Fakta om dyr og fotosafari 

Mandag: De mindre var rundt i parken for at tegne dyrene, mens de større lavede aktiviteter, som de skulle lave for de mindre dagen efter 

Tirsdag: De store udførte deres aktiviteter for mindre. Der var aktiviteter på legepladsen, de var rundt og se på dyr, hvor de store havde fakta om dyrene til de små. En gruppe var rundt i parken og finde dyr der startede med samme bogstaver som børnene. 

Onsdag: Stor der fotosafari på skemaet. Eleverne var i grupper på tværs af alle eleverne. De fik en opgave - eksempelvis: Jeg står på mit æg, indtil det er udruget, jeg kan drikke 114 liter vand på 10 minutter, jeg er blå og gul. Eleverne skulle med opgaven i baglommen så ud at tage et billede, hvor både dyr og elever er på. De kom så tilbage og fik en ny opgave, som skulle løses. 

Du kan se flere fotos fra elevernes tre superfine dage i Zoo HER

 

 Pingvinerne er altid vældigt populære blandt børnene, så de fik også lige en gang ekstra opmærksomged og kærlighed. Privatfoto