
Læserbrev: Vikariatet er ikke en kampzone – det er et arbejde med mening
Redaktionen har modtaget nedenstående fine og nuanceafdækkende læserbrev fra Silje Nohr Jørgensen omkring det at arbejde som lærervikar
LÆSERBREV: Medierne har i stigende grad sat fokus på, hvor hårdt det er at være lærervikar. Overskrifterne skriger på kaos, gråd og stress – og ja, de oplevelser findes. Men jeg savner, at vi også taler om det andet: At jobbet som vikar kan være meningsfuldt, udviklende og faktisk ret fantastisk. For mig har det ikke kun været et midlertidigt job. Det har været to år fyldt med små sejre, stærke relationer og øjeblikke, der har bekræftet, at det her – det gør en forskel.
I TV 2 Echo’s artikel 'Oplevelse i klasselokale har sat sig dybt i ung vikar – og hun er langtfra alene' fra den 12. september 2024 beskrives de udfordringer, som mange lærervikarer møder. Det er vigtigt at anerkende disse oplevelser. Men når debatten næsten udelukkende handler om kaos og afmagt, tegner vi et ensidigt billede. For ja, jobbet er krævende – men det er også enormt givende.
Jeg har arbejdet som lærervikar i to år fordelt på to folkeskoler i Vejle Kommune og en friskole i Billund Kommune. Selvfølgelig er det udfordrende at starte et nyt sted, og som lærervikar har man mange “første gange”. Man træder ind i klasselokaler med elever, der ikke kender én, og man skal hurtigt finde sin egen måde at skabe ro og relationer på. Men netop dét er også en del af det, der gør jobbet så givende. Det er en forfriskende udfordring, og man vokser med den.
Jeg har mødt elever, der normalt havde svært ved at koncentrere sig, som blev nysgerrige og engagerede, fordi jeg mødte dem med ro og humor. Jeg har fået at vide, at nogle glædede sig til næste gang, jeg kom – og det betyder alt. På de hårde dage, hvor jeg er gået hjem med tårer i øjnene, har der stået dygtige og støttende kolleger klar. Jeg er blevet grebet – og anerkendt. Og helt ærligt: Hvem har ikke haft en dag, hvor arbejdet tippede over?
Der er også frihed i jobbet. Jeg har sagt nej til at undervise i bestemte klasser med svære dynamikker – og er blevet mødt med forståelse. Det er vigtigt at huske, at vi vikarer ikke har samme faglige værktøjer som uddannede lærere – og det er der faktisk stor respekt for på mange skoler.
Jeg siger ikke, at alle dage som lærervikar er nemme – for det er de ikke. Nogle dage er jeg også træt af mit arbejde. Men ærligt talt er jeg endnu mere træt af den negative debat omkring et job, som jeg faktisk er super glad for. Når der konstant fokuseres på det, der ikke fungerer, bliver det let at overse det, der faktisk gør jobbet værdifuldt og meningsfuldt. Jeg ønsker mig en mere balanceret samtale, hvor både udfordringer og succeser får plads.
For hvis vi kun taler lærervikariat op som en kampzone, risikerer vi at skræmme unge mennesker væk fra en stilling, der i virkeligheden kan give erfaring, udvikling – og vigtigst af alt: relationer, der betyder noget.
Til unge, der overvejer at blive lærervikar: Giv det en chance. Du lærer mere, end du tror – både om andre og om dig selv. Og til medierne: Fortæl også de historier, hvor det faktisk lykkes.