
Hvad i alverden betyder de hvide firkanter på Østerhovedvej?
Foto: Det er denne mystiske firkant, og dem er der en del af, på Østerhovedvej, det har vakt nysgerrigheden hos en af avisens læsere. Hvad i alverden er meningen? Få svaret her i artiklen. Foto: Jim Hoff
En af vores LokalAvis’ opmærksomme læsere har bemærket nogle pudsige hvide firkanter i vejsiden fra Give Fjernvarme og ud til Østerhovedvej nr. 14. Hvad det går ud på, kan du læse lidt om her.
Af Jim Hoff – jimhoff@voreslokalavis.dk
GIVE: På strækningen mellem Give og Riis, kendt som Østerhovedvej, er der de sidste dage dukket et sjovt fænomen op. Der er nemlig malet en række hvide felter på asfalten med et rundt hul i midten (se foto) med noget, der ligner et vejsøm i midten.
Det har Sonja Jacobsen bemærket, og derfor har avisens udsendte været afsted for at grave lidt i, hvad det mon handler om.
Det viser sig, at dette system bliver brugt, når der skal laves forarbejde til en kommende 2 minus 1-vej. En billig og alternativ løsning til en cykelsti.
GPS-punkter skaber en præcis digital kopi
I hver af de beskrevne hvide firkanter er der afmærket et præcist gps-punkt, det der ligner vejsøm, og det betyder, at der nu kan genereres en nøjagtig digital kopi.
Man kan vel med en lille stramning sammenligne det med Google fotobil – men her er vi bare ude i nogle meget mere præcise målinger.
Vejdirektoratet, der står bag det her setup, ved nok godt, hvordan vejen forløber, men man har brug for helt specifik viden om vejens omgivelser. Vejdirektoratets biler bruger laser-teknologi, og sammen med de præcise gps-koordinater betyder det, at man efterfølgende på de digitale kort præcist kan se alle afstande til bygninger, skilte eller andet, der står tæt på vejen.
Er der mon en 2 minus 1 cykelsti på vej?
En af beboerne på Østerhovedvej, Svend ’Trætop’ Møller, har kæmpet en brav kamp for at få etableret en cykelsti mellem Give og Riis, men det har kommunen ikke råd til ifølge mobilitetschef Paw Bro Larsen.
- Desværre er anlæg af cykelstier bekosteligt, og vi har generelt mange strækninger af samme type som Østerhovedvej, som vi gerne vil forbedre for cyklende. På mindre befærdede veje som denne kan løsninger som eksempelvis nedsat hastighed, vejlukninger, 2 minus 1 vej mv. derfor komme på tale som alternativ til en dyr cykelsti.
- Umiddelbart vurderer vi, at 2 minus 1 vej og nedsat hastighed til 60 km/t godt kan være en gangbar løsning her, lød svaret fra mobilitetschefen på det læserbrev, Svend Møller bragte her i Vores LokalAvis tilbage i januar 2025.
Nu kunne det se ud til, at de indledende manøvrer til en 2+1 vej kunne være sat i gang, så lad os se, om der dukker noget info op fra de relevante myndigheder.