Læserbrev: Nedlæggelse af togstationer vil være endnu et gok i nødden på lokalsamfundene

Redaktionen har modtaget nedenstående læserbrev fra Kenneth Fredslund, der er transportordfører for Danmarksdemokraterne. Læserbrevet leverer en skarp kritik af det forslag, som Dansk PersonTransport har frembragt om at nedlægge 59 togstationer.

Af: Kenneth Fredslund, transportordfører for Danmarksdemokraterne

TRANSPORT: For nylig kom brancheforeningen for busser og taxabranchen, Dansk Persontransport, med et forslag, som jeg mener er direkte uforeneligt med ambitionen om, at vi skal have et Danmark i balance.

Forslaget bestod i, at man bør lukke 59 lokale togstationer for i stedet at kunne spare stoppene – og dermed en masse tid – på strækningerne mellem de største byer. Af de 59 togstationer ligger en stor del af dem i Syd- og Sønderjylland. Det gælder fx Tistrup, Guldager, Bredebro og Thyregod, og jeg har simpelthen meget svært ved at se de gode argumenter for, at man skulle nedlægge de her togstationer.

I dag er der flere steder, der kæmpes for at genåbne stationer, f.eks. Gadbjerg, der på daglig basis oplever toget standser, og venter på modgående tog, det åbner bare ikke dørene.

Jeg forstår godt, at brancheforeningen for taxaer synes, det er en god idé, for det vil givetvis betyde, at nogle af de borgere, der i dag benytter toget til at komme ind til de større byer, vil blive tvunget til at komme derind på anden vis. Men det er useriøst, hvis man tror, at taxaer er en realistisk erstatning for togbilletten.

Busser har den ulemper, at de bliver skåret ned, og til sidst fjernet helt. Indtil der er en langsigtet løsning, hvor det er muligt at i hele landet, og kunne komme til og fra skole og på arbejde, mener vi togstationer skal forblive.

Det er indlysende, at det er dyrere at drive de togstrækninger og togstationer, hvor der bor færre mennesker, når man sammenligner strækningerne mellem de største byer. Desto flere passagerer, desto bedre økonomi. Men hvis man gerne vil have et Danmark, hvor man kan bo og leve udenfor de store byer, så kræver det, at man politisk er villig til at prioritere det.

Hvis man dropper alle de små togstationer og lokalbaner, så kan man jo spørge sig selv, hvordan det skal være muligt at bo i de mindre lokalsamfund, hvis man fx arbejder eller studerer i en større by? Det er simpelthen ikke alle familier, der har råd til at have to biler, eller flere, og hvis man fjerner muligheden for at transportere sig med offentlig transport på arbejde eller i skole, så fjerner man jo muligheden for at bo udenfor de store byer.

Det mener jeg er den helt forkerte retning at gå nedad, og jeg forventer sådan set også, at transportministeren pander forslaget ned uden tøven.

 

Kenneth Fredslund, der er transportordfører for Danmarksdemokraterne, bringer her et læserbrev med et kritisk syn på Dansk Person Transports plan med at nedlægge 59 danske togstationer. Foto: Jim Hoff

Andre læser

Togdriften i Thyregod i sigtekornet hos Dansk Persontransport

Læserbrev: Stop nedlukningen af mindre togstationer og åbn en ny i Gadbjerg

Musikken vandt over lokalpolitikken: Perry Stenbäck afmelder sit byrådskandidatur

Ny skiltning gør klar til den røde løber: Give har 350.000 m² erhvervsjord til salg