
16-årige Magnus er rookie i motorsportens svar på kunstskøjteløb, men prof-drømmen lever
Foto: Magnus Sølund hat kørt motorsportdisciplinen drifting i et års tid og kører i rookie-klaasen. Næste sæson hedder det PRO-klassen, og så skal han ud at lege med de store drenge. Foto: Jim Hoff
For et år siden satte den dengang 15-årige Magnus Sølund fra Give sig bag rattet på en BMW E36 for at prøve sig af i motorsportsdisciplinen drifting. En særdeles teknisk og svær disciplin, hvor kontrollerede, men dramatiske udskridninger er en fast del af håndværket. Efter et år har den unge bilgale mand mod på mere, meget mere end at køre i rookie-klassen.
Af Jim Hoff – jimhoff@voreslokalavis.dk
DE SEJE UNGE: Ingen tvivl om, at Magnus Sølund er født med benzin i blodet. Hans far, René Carstensen, der er indehaver af Vandel Undervognscenter, har selv altid været vild med biler, og knægten har da også snuppet mangen middagslur i barnevognen ude på værkstedet, da han var en bette knægt.
Så passionen for biler kom helt af sig selv, og han har da også kørt gokart på banen i Vandel i nogle år, inden han hoppede ind i BMW’en for at drøne ud i drifting-disciplinen. Familien flyttede fra Vandel til Give for et par år siden, og Magnus’ mor, Linda, arbejder i delikatessen i Brugsen i Give, mens René stadig passer undervognscentret i Vandel.
16-årig frisk ung mand i en BMW med 210 hk
Det er også her, at pressens udsendte motorsportsmedarbejder en fredag eftermiddag møder Magnus og René, der lige er kommet hjem fra England. BMW’en er gjort klar inde på værkstedet, og den unge mand er til ære for fotografen hoppet i kørerdragten, så han står knivskarp.
- Jeg har hørt om drifting i 1 år og kører i rookieklassen (begynderklassen, red.). Min bil er en BMW E36, der som udgangspunkt har 170 hk, men min far og jeg har piftet den op til 210 hk, og det er helt ok, det må man gerne, fortæller Magnus, der er 16 år og som går i 10. klasse på en efterskole.
Vi vender lige tilbage til motorsportsdisciplinen drifting, der af mange betegnes som motorsportens svar på kunstskøjteløb. Her gælder det nemlig for køreren om at kontrollere sin bil under udskridning, ramme afmærkede punkter på banen og samtidig holde afstand til konkurrenten på banen. Det lyder kompliceret, og det er det også – det kræver teknisk snilde, overblik og evnen til at trykke på speederen på det rigtige tidspunkt.
Magnus kører drifting i en BMW 36E, som yder 210 hk. Foto: Jim Hoff
Trænet i simulator siden han var 7 år
Men hvor kan man lige træne sådan en disciplin, når man som Magnus er 16 år og går på efterskole?
- Jeg har nok trænet drifting i 9 år, og det har jeg via min pc-simulator, hvor jeg vel har trænet 10 timer om ugen, siden jeg var 7 år. Til gengæld sker det ikke så tit, at jeg træner ’ude i virkeligheden’, da der ikke er en fast liga for en rookie som mig.
- Vi kan køre nogle træningsstævner cirka 5 gange om året, og her kan man så udvikle sig og blive bedre ved at køre rigtigt mod andre kørere, forklarer Magnus.
Det foregår i udlandet
René og Magnus forklarer, at drifting ikke er en stor sport i Danmark, så det er i udlandet, de store løb og penge ligger.
Det er meget i Polen, hvor drifting nærmest er nationalsport, Sverige, Norge, Finland, Tyskland og Letland, hvor der virkelig sker ting og sager i forhold til drifting.
- Når der køres Formel 1 drifting i for eksempel Riga i Letland, så er der 40.000 tilskuere på plads. Og det er, når man kører på det niveau som professionel i udlandet, man kan være så heldig og dygtig, at man kan leve af det, siger Magnus, der har planer om at tilmelde sig PRO-klassen til næste sæson.
- Men det er noget sværere, modstanderne er meget dygtigere i Driftmasters, de kører virkelig i nogle seje biler, så her skal der steppes op både sportsligt og økonomisk, hvis man vil være med. Lige nu har jeg Vandel Undervognscenter (selvfølgelig) som sponsor, SUVO og El-Sø Agro ApS, men når man kommer op i PRO-klassen, så skal man helt sikkert ud at finde mindst 3 gange så mange sponsorpenge som nu, siger Magnus.
Starter i lære som mekaniker i Give
Nu går han snart ud af skolen, og efter sommerferien starter han som mekanikerlærling. Den tekniske del foregår på skolen i Skjern, mens Magnus bliver tilknyttet rent praktisk hos A. Boesenbæk i Give – så her vil han jo være på hjemmebane under sin uddannelse.
Han regner med at bruge det samme antal timer på drifting som nu, når han starter i lære som mekaniker, og så må tiden vise, hvor langt talentet, ambitionerne og benzinen i blodet rækker.
Lørdag den 17. maj var Magnus afsted til Allingåbro Motorfestival, hvor drifting var på programmet, og hvor folk kunne få en drifting-prøvetur og den vej rundt stifte bekendtskab med, hvorfor adrenalinet bare pumper løs, når Magnus sætter sig bag rattet på sin BMW E36.
Det hele skal lige tjekkes, inden det dagen efter går løs til den store Motorfestival i Ållingbro. Foto: Jim Hoff