Ny bygning på 250 m2 står klar til 8. og 9. kl. på Hedegård Friskole efter sommerferien

Foto: Her klipper Lærke Skovdahl Hansen den røde snor til den nye bygning, der fremover skal huse 8. og 9. klasse på Hedegård Friskole. Foto: Jim Hoff

Hedegård Friskoles drøm om at kunne tilbyde 9. klasse går nu endelig i opfyldelse efter sommerferien i år. Når kalenderen hopper over i august, står der en splinterny bygning klar til 8. og 9. klasse på matriklen på Hedegårdvej 5. Og så kan skolen godt finde de grønne eksamensduge frem.

Af Jim Hoff – jimhoff@voreslokalavis.dk

DET GODE SKOLELIV: Det har i flere år været en klar ambition for Hedegård Friskole at kunne tilbyde undervisning for 9. klasses elever, så skolen kan tilbyde et helt skoleforløb fra børnehaveklasse til og med 9. klasse.

Man har dog ikke haft plads til at udvide med endnu en klasse, og når man så endelig havde gang i nogle konkrete projekter, spændte økonomi, corona og den generelle ustabile verdenssituation ben for udførelsen af projektet.

Træpavilloner ikke godkendt til skolebrug

Projektet fik de første faktuelle ben at gå på, da skolen i foråret 2024 købte nogle træpavilloner af GISK, som havde været brugt i et fitnesscenter, med henblik på at ombygge pavillonerne til klasselokaler til 8. og 9. klasse.

Men så kom der endnu et benspænd for projektet 9. klasse, idet pavillonerne efterfølgende ikke blev godkendt, idet pavilloner til idræt/fitness ikke opfylder de krav, der gælder for pavilloner, der skal bruges til skolebrug. Så stod man på bar bund igen – eller gjorde man nu det?

Lasse Hamer Hedeby fra skolebestyrelsen fortalte om processen og dem nage frivillige timer bag  den nye skolebygning på Hedegård Friskole. Foto: Jim Hoff

Så smøgede forældrekredsen lige ærmerne op

Nej, for her kom en engageret forældrekreds på banen med en klar udmelding om, at nu ”måtte man stå sammen og selv tage affære” i forhold til at bygge nye faciliteter til 8. og 9. klasse.

Og så gik det ellers slag i slag med en masse gode frivillige hænder med opsmøgede ærmer, tirsdag den 16. december 2025 kunne man holde rejsegilde på en bygning på 250 m², der rummer 2 klasselokaler hver med plads til 20 elever, et stort fællesrum, et minikøkken, et mindre grupperum, 2 toiletter og et teknikrum.

Starter med 27 elever i den nye bygning

Så spoler vi frem til den 25. juni 2026, hvor Hedegård Friskole kunne invitere ind til en kombination af indvielse af den nye bygning og den traditionelle årlige sommerfest.

Bygningen er dog ikke helt klar til elever endnu, idet der mangler malerfinish, gulv og indretning, men det når man, ifølge skolebestyrelsens kasserer, Lasse Hamer Hedeby, snildt inden skolestart i august.

Viceskoleleder Karin Rasmussen kan oplyse, at der er tilmeldt 16 elever til 8. klasse og 11 elever til 9. klasse efter sommerferien, og dermed får den nye bygning altså i alt 27 elever.

- Vi er meget tilfredse med tilslutningen. Vi mister 6 elever fra den nuværende 8. klasse til efterskoler, men vi kan allerede nu mærke, at forældrene hos de yngre årgange er glade for, at vi nu tilbyder mulighed for et helt skoleforløb, og at eleverne kan tage afgangseksamen herfra," pointerer Karin.

Skoleleder Jette Bech Mathiesen fortalte om skolens oprindelse og historie i sin tale til de mange fremmødte på dagen. Foto: Jim Hoff

4 nye lærere – og farvel til Mette

Hun kan ydermere oplyse, at skolen i skrivende stund har 127 elever, og at den kommende 0. klasse har 20 elever – og det er rekord.

- Vi tænker da, at det, vi nu også kan tilbyde 9. klasse, er medvirkende til, at der kommer flere elever på skolen. Med en ekstra årgang på skolen skal der også være flere lærerkræfter til, så vi har tilknyttet 4 nye lærere: 2 på fuld tid, en årsvikar og en på halv tid.

- Det bliver rigtig fint med nye folk og nye dynamikker, men vi skal desværre også sige farvel til Mette Engholm, der efter 31 år som lærer har valgt at skifte branche, idet hun er blevet ansat hos Ebenhaezer – Vesterlund Friplejehjem som en slags husmor, fortæller Karin.

95 procent frivilligt arbejde

Efter en god times tid med ’åbent hus’, hvor forældrene kunne bese de nye bygninger og hygge sig med kaffe og kage, gik den formelle indvielse i gang med sang, musik og taler.

Det var skolebestyrelsens kasserer, Lasse Hamer Hedeby, der efter en velkomst af skoleleder Jette Bech Mathiesen kunne fortælle om forløbet og processen bag den behagelige kendsgerning, at man ved skoleårets start i 2026 endelig kan hilse en 9. klasse velkommen på skolen.

Lasse kunne blandt andet fortælle, at 95 procent af arbejdet er blevet udført af frivillige kræfter, hvilket jo på bedste vis genspejler skolens DNA som værende ’Fællesskabets Skole’.

- De samlede udgifter løber op i 2,5 millioner kroner for de 250 m2, og det var blevet dobbelt så dyrt, hvis ikke så mange frivillige havde været med til at løfte rigtig mange af de praktiske og håndværksmæssige opgaver, lød den glimrende pointe fra Lasse.

Anerkendelse til Kaj Riisager og skolens forældrekreds

Skoleleder Jette Bech Mathiesen tog i sin fine tale de mange fremmødte med på en rejse tilbage i tiden til dengang friskolen første gang slog dørene op i 1961 som et lokalt alternativ til de store centralskoler – friskolen der i den grad var og er baseret på lokal sammenhængskraft.

Hun kom også ind på ’kampen for en 9. klasse’ og sendte i den forbindelse en anerkendende tanke til tidligere skoleleder Kaj Riisager, der var til stede på dagen, for hans ihærdige indsats i netop kampen for at få en 9. klasse på skolen.

Jette udtrykte også stor taknemmelighed over for skolebestyrelsens og forældrekredsens store engagement i processen omkring etableringen af den nye skolebygning, og hun sluttede sin tale af med at få hele flokken til at udbryde et trefoldigt leve for Fællesskabets Skole.

Gaver fra elevrådet

Dernæst var det Malthe fra elevrådet, der fik ordet, og den unge mand ytrede stor taknemmelighed over for såvel skolen som skolebestyrelsen og alle de stærke frivillige kræfter, der i fællesskab har sørget for, at Malthe og hans skolekammerater i fremtiden også kan gå i 9. klasse på skolen.

Han havde også gaver med til skolen, idet elevrådet som tak har indkøbt nogle hængekøjer til skolen samt indkøbt nye legeredskaber/legetøj til de yngste elevers store sandkasse.

Og så kom vi til dagens højdepunkt, da Lærke Skovdahl Hansen fra 8. klasse fik æren af at klippe den røde snor til den nye skolebygning. Det klarede den unge dame i bedste royale stil med et stort smil – og dertil hørende bifald fra de fremmødte.

Malthe fra elevrådet holdt en fin tale på vegne af elevrådet, hvor han udtrykte stor taknemmelighed over, at skolen nu har en 9. klasse. Foto: Jim Hoff

Fra indvielse til sommerfest

Med i beretningen om denne hyggelige indvielsesceremoni skal vi også have, at en af de musikalske forældre på skolen, Rie Damgaard Swartz, havde skrevet en ny tekst til ’Livstræets Krone’, hvor den handlede om netop den lokale sammenhængskraft og styrken i at kunne løfte store opgaver i fællesskab.

Efter indvielsesceremonien stod der ’fri leg’ på skemaet, hvor børn, voksne samt skolens personale i fællesskab kunne hygge sig i det fantastiske sommervejr – og efterfølgende gik indvielsesfesten så let og elegant over i den årlige sommerfest, hvor der også blev hygget igennem – ikke mindst med tanken om, at man nu har en ’hel skole’ som en behagelig medspiller i bevidstheden.

 Du kan se flere fotos fra indvielsesdagen på Hdegård Friksole HER

Foto: Jim Hoff 

Andre læser

Flot og velbesøgt folkefest over 2 dage: Sommerfesten i Give ramte plet!

Ny aktivitet for folket: Plejecenter Sandbjerg har fået en krolf-bane!

Stor erhvervsnyhed fra Give: TCK Group overtager aktiviteterne hos Give Trailer Service den 1. juli 2026

Folkefest i Give Lystanlæg: Masser af folk til rågesmagning og veteranbiltræf

Historisk liebhaverbolig til salg i Give: Skal du bo i 390 m2 stor præstebolig?

Give døde med støvlerne på: Ingen oprykning til de grønne efter nederlag til Bramming

Klar til VM i USA: Louise er blevet dansk mester med langbuen – og har sat to nye danske rekorder

Danske Diakonhjem overtager driften af Plejecenter Meta i Gadbjerg