Birgitte Vind får centrale poster i kampen om natur, landbrug og transport
Foto: Det socialdemokratiske folketingsmedlem Birgitte Vind, der er valgt i Sydjylland, er blevet natur- og dyrevelfærdsordfører samt næstformand for Folketingets Transportudvalg.Privatfoto
Det socialdemokratiske folketingsmedlem Birgitte Vind, der er valgt i Sydjylland, er blevet natur- og dyrevelfærdsordfører samt næstformand for Folketingets Transportudvalg.
Pressemeddelelse fra Lucas Bouic, administrationsafdelingen Christiansborg
POLITIK: De nye poster placerer Birgitte Vind centralt i arbejdet med nogle af de største politiske dagsordener i de kommende år: Fremtidens landbrug, beskyttelsen af natur og drikkevand samt udviklingen af den sydjyske infrastruktur.
Med de nye opgaver får Birgitte Vind ansvar på områder, som får stor betydning for både borgere, virksomheder og landbrug i Syd- og Sønderjylland.
– Natur, fødevareproduktion og transport er tæt forbundne med den måde, vi lever og arbejder på i Sydjylland. Derfor glæder jeg mig til at bidrage til de store diskussioner, der venter de kommende år, siger Birgitte Vind.
Som ny natur- og dyrevelfærdsordfører bliver hun en del af arbejdet med den omfattende omstilling af dansk landbrug, der følger af regeringens ambitioner om at styrke naturen, forbedre vandmiljøet og reducere belastningen af klima og miljø.
– Dansk landbrug er en af Sydjyllands vigtigste erhvervssektorer. Derfor er det afgørende, at vi gennemfører de nødvendige forandringer i tæt dialog med dem, der hver dag lever af og med landbruget.
– Vi skal beskytte vores natur, fjorde og drikkevand, men vi skal også sikre, at dansk landbrug fortsat kan være konkurrencedygtigt. Det kræver løsninger, som både er ambitiøse og realistiske, siger hun.
Hun peger samtidig på, at mange sydjyder allerede mærker konsekvenserne af udfordringerne med vandmiljø, biodiversitet og forurening af grundvandet.
– Rent drikkevand er ikke noget, vi kan tage for givet. Det er et fælles ansvar at sikre, at kommende generationer også har adgang til rent vand og en natur, der er værd at give videre.
Som ny næstformand for Folketingets Transportudvalg får Birgitte Vind også en central rolle i de kommende års arbejde med veje, jernbaner og kollektiv transport.
– Sydjylland er afhængig af stærke forbindelser. Det gælder både motorvejene, jernbanerne og den kollektive trafik. Infrastruktur handler ikke kun om transport. Det handler om arbejdspladser, vækst og sammenhængskraft, siger hun.
Hun peger blandt andet på behovet for at håndtere de stigende kapacitetsproblemer på E45 og fortsætte udviklingen af den kollektive trafik på tværs af landsdelen.
– Vi skal sikre, at mennesker og virksomheder kan komme effektivt rundt i landet. Det gælder både pendleren, godstransporten og de unge, der er afhængige af busser og tog.
Selvom de nye poster ligger inden for natur, dyrevelfærd og transport, fortsætter Birgitte Vind på digitaliseringsområdet, hvor hun gennem flere år har arbejdet for bedre beskyttelse af børn og unge på sociale medier og for en ansvarlig anvendelse af kunstig intelligens.
– Jeg er glad for, at mange af de emner, jeg har arbejdet med, nu fylder mere i den politiske debat. Men jeg glæder mig først og fremmest til at tage fat på de nye opgaver og skabe resultater på områder, som har stor betydning for Sydjylland, siger Birgitte Vind.
Faktaboks: Birgitte Vind
Ordfører for Natur og Dyrevelfærd
Medlem af Miljø og fødevareudvalget
Næstformand i Transportudvalget
Medlem af Erhverv- og digitaliseringsudvalget
Ordfører for ligestilling
Medlem af Beskæftigelsesudvalget
Tingsekretær/Mødeleder i Folketinget ved formandens fravær.















































